Mozis játék

Killer Elite - Válogatott gyilkosok

Játssz velünk és nyerj jegyet rá a blogon! Tudj meg többet itt!

Racing Dream

Autós pályaversenyzésről mindenkinek

Friss topikok

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

Pikes Peak legendái – Walter Röhrl

Máth Dávid 2013.06.10. 17:03

Idén 91. alkalommal rendezik meg a világ jelenleg egyik legnépszerűbb autósport-eseményét, a Pikes Peak-i hegyiversenyt. A közel százéves történelemmel bíró felfutóverseny eddigi győztesei mind érdemesek lennének a figyelemre, de csak a legnagyobb sikerekből szemezgetünk. Íme Walter Röhrl emlékezetes győzelme.

1916-ban rendeztek először autóversenyt Pikes Peak 4302 méter magas csúcsára. A coloradói hegyen futó szerpentineket hosszú évtizedekig az amerikaiak uralták, majd a nyolcvanas években megjelentek az európai autógyárak és hozták magukkal pilótáikat. Ma már természetes, hogy a helyi autógyárak mellett a világmárkák legjava képviselve van a minden év nyarán rendezett felfutáson, de ehhez kellettek az olyan úttörők, mint az Audi és a Peugeot.

tumblr_lxuadmnxzu1r4j5axo1_1280.jpgEz a csúcsa volt mindannak, amit egy raliautóval művelni lehet. Walter Röhrl Pikes Peak-ről

Az Audi először 1982-ben volt eredményes Pikes Peak-en. Abban az évben az amerikai ralisport egyik legjobbjának tartott John Buffum hozta be a ralis kategória (ma Unlimited) első helyére a Quattrót. Ezt a sikert egy év múlva megismételte, majd '84-ben Michele Mouton aki ugyan a rekordra hajtott  harmadszor is megnyerte a németeknek a kategóriát. A francia hölgy '85-ben visszatért, és új rekorddal az összetett értékelésben is első lett, ahogy egy év múlva a háromszoros Indianapolisi 500 mérföldes-győztes Bobby Unser is megtette ugyanezt a Quattróval. Egy ilyen sikersorozat után érkezett Coloradóba Walter Röhrl 1987-ben.

Németország máig egyetlen rali-világbajnoka 1980-ban a Fiattal, 1982-ben az Opellel lett világbajnok. 1984-ben a Lanciától szerződött át az Audihoz, amely akkor az állandó négykerék-hajtású Quattróinak köszönhetően uralta a ralisport élvonalát. A B csoportos raliautók korszaka volt ez, amelyben pokolian erős, nagyon könnyű és a maiakénál messze egyszerűbb szerkezeti megoldásokkal épített autók jelentették a ralizás csúcsát.

Walter-Roehrl-Rallye-Monte-Carlo-19-fotoshowImageNew-af8c025e-445613.jpgAudival az 1984-es Monte Carlo-ralin

Röhrl rögtön egy győzelemmel debütált új csapatában, Monte Carlóban elért sikere után azonban nem jött több jó eredmény a '84-es szezonban, ahogy siralmas volt a következő három év is, amit a négykarikásoknál töltött. A  harmadik cím megszerzésének esélyét rontotta az is, hogy időközben a Peugeot, majd a Lancia is felzárkózott az Audira, és a korábbi nagy fölény odalett. A német langaléta szomjazta a sikert, amikor a gyártól egy fontos feladatot kapott '87-ben: neki kellett életben tartania a márka sikersorozatát Pikes Peak-en. Az akkor még sodrós murvával borított pálya ugyan nagy rokonságot mutatott egy-egy rali gyorsasági szakaszaival, de a folyamatosan emelkedő 19,99 kilométeres hegyi út szakadékkal szegélyezett szerpentinjei még egy Röhrl-féle zsenire is ráhozták a frászt.

Audi-UR-quattro-08.jpgRöhrl a Pikes Peak-i murván

"Semmi tapasztalatom nem volt. Öt nappal a verseny előtt érkeztem, a feleségemmel béreltünk egy autót és a felmentünk csúcsra. A sebességkorlátozás harminc mérföld volt. Fel-le mentem, igyekeztem memorizálni az utat. Nem volt egyszerű." emlékezett vissza egyszer 1987 nyarára Röhrl, aki egy pokolian erős autót kapott a hegyi száguldásra.

Az Audi Sport Quattro S1 egy hosszirányban beépített 2,1 literes öthengeres turbómotorral volt felszerelve, amellyel kapcsolatban 600 lóerőt emlegetett az Audi. A németeknek kellő tapasztalatuk volt a hegyen, ezért egy levegő-keringető rendszert építettek az S1-esbe, amely segített fenntartani a töltőnyomást az oxigénhiányosabb, csúcsközeli szakaszokon is. A motor félelmetes erejét egy hatsebességes duplakuplungos váltó továbbította.

audi-sport-quattro-pikes-peak-walter-rohrl_5.jpgHatszáz lóerő kontroll alatt

Az 1987-es Pikes Peak-en volt még egy európai nagyágyú, Ari Vatanen. A Jean Todt vezette Peugeot csapat finn pilótája Röhrl egyik legnagyobb riválisa volt a világbajnokságon. Hosszú közös múltjuk volt, jól ismerték egymást, s mind a ketten a győzelemért jöttek.  

A kvalifikáción Röhrlt a levegő-kreingető rendszer hibája hátráltatta, Vatanen viszont mindenkinél jobb időt ment. Ekkor már egyértelmű volt, hogy a két európai sztárversenyző közt dől el majd el a győzelem sorsa, ami a két márka világbajnoki rivalizálása miatt óriási jelentőséggel bírt. A versenynapon Röhrl egy hellyel a finn előtt indult. Közismert volt, hogy a németnél kevesen képesek nyugodtabb és összeszedettebb állapotban a kormányhoz ülni, erre a képességére pedig ezúttal nagy szükség volt. Egy Pikes Peak-i sprintben minden hiba helyezésekről dönt, így itt a legjobb formára volt szükség.

Röhrl tökéletes összhangban volt az autójával: erőcsúsztatással tudta le a hajtűket, a gyorsabb szakaszokon pedig sokat kockáztatva sietett végig. A 156 kanyarral tűzdelt pályán a hatodik sebességi fokozatra mindössze négyszer volt szüksége. 10:47,85-ös ideje a hegy történelmének első tizenegy perc alatti felfutása volt. Vatanen hét másodperccel rosszabbat ment, így amellett, hogy a Quattro hatodik győzelmét szerezte a rali-kategóriában, zsinórban ez volt a harmadik olyan év, hogy az Audi faragott az aktuális rekordidőn.

"Nagyszerű volt ebben részt venni. Őrületes volt, de gyakran az őrült dolgok a legjobbak az életben. Ez a csúcsa volt mindannak, amit egy raliautóval művelni lehet." mondta Röhrl a siker után. 

1-02-roehrl_audistand.jpgWalter Röhrl és a Pikes Peak-i Quattro S1 2012-ben

A Pikes Peak-i győzelem Röhrl pályafutásának egyik legnagyobb sikere volt. Amellett, hogy még inkább ráirányította Európa figyelmét erre az embert és technikát próbáló versenyre, legyőzte nagy ellenfelét, Ari Vatanent. A finnt, aki egy év múlva visszajött a hegyre, és 10 perc 47,220 másodperces eredményével átadta Röhrl rekordját a múltnak. Azt a sikert a Climb Dance című kisfilm őrzi. 

Címkék: 1987 Pikes Peak Walter Röhrl Audi Quattro

1 komment Facebook komment

A bejegyzés trackback címe:

https://racingdream.blog.hu/api/trackback/id/tr325347334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wicked Belzebub 2013.06.10. 18:20:34

Walter Röhrl az igazi neve...
süti beállítások módosítása